Сьогодні в Самборі Празник, – храмове свято Церкви Успення Пресвятої Богородиці. Вітаємо самбірчан і гостей міста!

praznyk2018a  З нагоди храмового свята Церкви Успення Пресвятої Богородиці, Самбір відвідав і очолив архиєрейську Службу Божу Кир Григорій Комар. У співслужінні з Самбірським деканом, отцем Богданом Добрянським, і священниками самбірського деканату, у присутності багаточисельного клиру, який повністю заповнив площу Церковну, перед храмом Успення Пресвятої Богородиці, Богослужіння було чутно  у всій центральній частині Самбора. А святково вдягнені парафіяни, зі святковим настроєм після Служби, заполонили і зробили святковим ціле місто. Самбір ще донедавна святкував день міста власне на це храмове свято, яке своєю історією і традиціями сягає сивої давнини. Деякі історики навіть висунули гіпотезу походження назви Самбір від слова Собор Богородиці. Бо це храмове свято було в давнину не тільки нашим, а й всієї прадавньої Самбірщини, яка в давнину починалась на Карпатському хребті і простягалась аж до Львова. І всі бойки карпатського краю, мали за честь і своєрідний обов’язок, відвідати Празник в Самборі. Тому, можливо, містянам варто подумати і повернути час святкування дня міста на кінець серпня, власне на найближчу неділю, до дати храмового свята церкви Успення Пресвятої Богородиці – 28 серпня. 

praznyk2018

  Під час Богослужіння владика кир Григорій нагадав що саме сьогодні минає 90 років коронації чудотворної ікони Самбірської Богородиці.

  Урочистий акт коронації звершив Преосвященний Ординарій Кир Йосафат Коциловський 28 серпня 1928 року в день Успення Пречистої Діви Марії.
  Саме свято розпочалося вже 25 серпня 1928 року, в суботу, Великою Вечірнею. Дня 26 серпня 1928 р. розпочалися коронаційні свята биттям у всі церковні і костельні дзвони, що мелодійними звуками голосили всім вірним, без перерви вдень і вночі, велику подію в житті самбірської Церкви — коронацію ікони, найбільших святощів Самбірщини й українського народу, увінчання коронами Самбірську Богородицю та її Сина. Три дні церкви були відкриті для прочан, де священики без перерви відправляли Богослужби, де прочани могли заспокоїти свої душевні і релігійні бажання.
  У неділю, 26 серпня, відслужив Архиєрейську Службу Божу з проповіддю єпископ-помічник кир Григорій Лакота . Перед Архиєрейською Службою Божою їх Преосвященство Григорій Лакота посвятив корону і поклав її біля Престолу чудотворної ікони. Того ж дня прибув Преосвященний Ординарій кир Йосафат, і рівночасно розпочалося приписане триденне дзвонення і урочистий обхід з короною вулицями міста, а в кінці благословення нею всіх вірних.
  27 серпня також Архиєрейську Службу Божу відслужив єпископ кир Йосафат Коциловський. Опісля багатотисячна процесія вірних і священства, на чолі, з єпископом Коциловським перейшла вулицями і довкола ринку з іконою, що її несли 4 молодих дівчини.

Koronacia-obrazu-Materi-Bożoi-v-Samborzi1
  Сам Коронаційний акт відбувся 28 серпня 1928 року, в саме свято Успення Пречистої Діви Марії і в 200-ліття проголошення чудотворності образу, при ласкавій співучасті всіх прибулих Владик і Мітратів обох обрядів, цілого вищого і нижчого духовенства. На свято коронації, крім згаданих двох наших єпископів з Перемишля, прибули два латинські єпископи-поляки з Перемишля, єпископ-ординарій кир Новак і єпископ-помічник кир Фішер, мітрати Михайло Мриц і Василь Пинило і багато вищого священства. Всіх єпископів вітали процесії при святочних брамах, удекорованих, як і каплиця, зеленню і хоругвами, та кінні почети мешканців самбірських передмість і селян з Кульчиць, П’янович і Пинян, що з хоруговками синьо-жовтими і церковними попереджували приїзд усіх Владик.
  Церква, що могла помістити до 2000 прочан, показалася замалою для такого великого свята і на сподівану масову прощу вірних. Тому на великій церковній площі побудовано каплицю без стін, з престолом, де встановлено ікону. На філярах був дашок з хрестом, що зверху накривав престіл так, щоб прочани могли вільно приглядатись і слухати церковні відправи.
Того ж дня, перед Архиєрейською Службою Божою, наступило зняття з престолу чудотворної ікони, перенесення її на новий престол, який в цілі відправлення Архиєрейської Полевої Служби Божої, через малий простір в храмі, був тимчасово збудований на церковній площі.
  По Службі Божій і проповіді, яку служив кир Йосафат Коциловський, при співучасті всіх єпископів, мітратів і крилошан, після відчитання Папської грамоти парохом о. Францом Рабієм, наступила пам’ятна хвиля вложення корони на чудотворну ікону Пречистої Діви Марії. Кир Йосафат Коциловський при співі гімну „Тебе Бога хвалим” і при битті в усі дзвони та при звуках міських гудків заложив на образ над головами Богородиці й Ісуса дві дорогоцінні, золото-срібні корони з самоцвітами.
  Підчас Архиєрейської Служби Божої й акту коронації 28 серпня кир Йосафат мав на голові історичну корону галицького короля Данила, що є власністю перемишльських єпископів, яку вони одягали лише в рідкісних церковних святах. Вона зберігалася в єпископській скарбниці у Перемишлі. У коронаційних обходах і відправах, крім згаданих владик і мітратів та капітульних крилошан, між ними отця Венґриновича і канцлера Грицеляка й інших, взяли участь отці Василіяни з монастирів Лаврова і Букової, отці-Бернардини з Самбора і світські священики, разом 212 духовних осіб, в тому числі 28 польських священиків зі своїм пралатом о. Шафранським, та понад 50 тисяч вірних обох обрядів.
  Та при відголосі всіх дзвонів відбувся востаннє урочистий обхід з коронованою іконою вулицями міста і благословення нею всіх присутніх людей.
  Короновану чудотворну ікону несли найперше священики, а потім до цього радісного і щасливого акту були допущені всі вірні. Чотири наші священики в церковних ризах: о. Іларіон Ґмитрик, о. мітрат декан Дмитро Гординський, о. сенатор Юліян Татомир і о. крилошанин Венґринович винесли з каплиці на влаштованих ношах короновану ікону, а за нею ступали всі присутні владики, отці мітрати і крилошани, представники українських установ і товариств та представники польських урядів на чолі зі старостою Казимиром Лєнчевським і бурмістром доктором Юзефом Добжанським. Всі вони були присутні на коронації і взяли участь у процесії. На закінчення святкувань по вулицях міста і довкола ринку відбулася багатотисячна, величава процесія з коронованою іконою, що її несли під бальдахимом чотири наші учениці в білих сукнях: Соня Рабій, Ірина Кушлик, Ліда Козакевич і Віся Луцик. Перед ними також у білих сукнях несли марійський прапор із золототканим образом ікони учениці: Дарка Рабій і Осипа Білинська, оточені довгими двома рядами сотень хоругов, прапорців і процесійних образів. Попереду процесії несли хрест і дві патериці, а за ними йшли хори і оркестри. Цей похід фотографували фахові фотографи і аматори, між ними п. Стрільчук, власник фотоательє з Рудок біля Самбора, др. Гельберґ і Фрідман, обидва з Самбора. Одну світлину з коронаційного походу поміщено в альбомі „Любіть Україну”, однак з помилковою датою і підписом. З цих світлин др. Юліян Рабій виготовив пам’ятний альбом із 41 епізодом, разом з відписами й оригінальними документами він передав у „Музей Бойківщина” в Самборі. Другий альбом був у о. Франца Рабія, а третій залишився в посіданні др. Юліяна Рабія.
  Нарешті наступила інтронізація чудотворної ікони в первісне місце її престолу, щоб звідти знову, як перед тим, сіяла Коронована, Чудотворна, Плачуча і Милосердна Найсвятіша Діва своїми ласками для всіх, які до Неї будуть звертатися.
Це була одна з найбільших подій в історії самбірської церкви, друга – після проголошення 9 (22) грудня 1727 року чудотворності Самбірської Богородиці. Не дивно, що й польська управа міста зрозуміла це велике свято і також в днях коронації удекорувала ринок і ратушу зеленню і папськими та марійськими прапорами.
  „Від Успення Пречистої Діви Марії 1928 року, – зазначив парох о. Ф. Рабій, – ми, українці, станемо в ряди народів, які величаються коронованими іконами Пречистої Діви Марії, із тим більшою надією і дитинною любов’ю благатимемо Мати-Царицю про кращу долю для себе і Нашої Батьківщини”.

із книги о. Михайло Чижович, ЧНІ
“САМБІРСЬКА БОГОРОДИЦЯ
історія чудотворної ікони та храму”

,

Залишити коментар

Коментування закрито.